RadioPitsiriki.gr

Ειδική Διαπαιδαγώγηση – ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑΣ

Μαριέττα Χατζηαντωνίου

BSc Hons Λογοθεραπεύτρια, QMU

Ειδική Παιδαγωγός

 

 

 

 

Λογοθεραπεία και Μαθησιακές Δυσκολίες (2)

Οι μαθησιακές δυσκολίες δε θεραπεύονται! Οι μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζονται! Η αποτελεσματικότητα της αντιμετώπισης θα είναι σαφώς καλύτερη αν πραγματοποιηθεί πρώιμη διάγνωση και θεραπευτική παρέμβαση στο παιδί από τον ειδικό. Ως «ιδανική» ηλικία για τη διάγνωση και τη θεραπευτική παρέμβαση ενδείκνυται η προσχολική ηλικία. Έτσι, εξαλείφουμε ή μειώνουμε τυχόν δυσκολίες που θα εμφάνιζε το άτομο κατά τη σχολική, επαγγελματική ή γενικότερα την προσωπική του ζωή (π.χ. κοινωνική απομόνωση, απογοήτευση, απαισιοδοξία). Οι μαθησιακές δυσκολίες απαιτούν χρόνο και συνεργασία μίας ολοκληρωμένης εξειδικευμένης διεπιστημονικής ομάδας, καθώς επίσης και τη συνεργασία των γονέων του παιδιού με στόχο την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των αδυναμιών που εμφανίζει το παιδί σε όλους τους τομείς. Οι γονείς οφείλουν να είναι ενημερωμένοι και να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί τους, ώστε να είναι σε θέση το υποστηρίζουν διαρκώς. Η θεραπευτική παρέμβαση συνίσταται να παρέχεται παράλληλα και από το δημόσιο σχολείο που φοιτά το παιδί, μέσω της λογοθεραπείας και της ενισχυτικής διδασκαλίας και από τον ιδιωτικό τομέα με την προϋπόθεση μίας πολύ καλής συνεργασίας και προγραμματισμού. Η οποιαδήποτε ανησυχία ή υποψία των γονέων είναι ο σημαντικότερος λόγος για να συμβουλευτούν άμεσα τον παιδίατρο ή τον δάσκαλο του παιδιού, ώστε να τους παραπέμψει στον κατάλληλο ειδικό.
Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν μύθοι για τις μαθησιακές δυσκολίες; Ποια είναι η αλήθεια;
 

Ναι ναι ναι! Είναι αλήθεια πως υπάρχουν πολλοί μύθοι για τις μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι πρέπει οπωσδήποτε να αποσαφηνιστούν, ώστε να είμαστε όλοι ενημερωμένοι και πλήρως συνειδητοποιημένοι.

 

 

Σίγουρα όλοι μας έχουμε ακούσει αρκετές φορές κάποιες από τις ακόλουθες φράσεις:

1) «Οι μαθησιακές δυσκολίες θεραπεύονται» / «Οι μαθησιακές δυσκολίες ξεπερνιούνται με  τα χρόνια». Μύθος!Οι μαθησιακές δυσκολίες δε θεραπεύονται και δεν ξεπερνιούνται, ωστόσο αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά. Είναι μία μόνιμη κατάσταση που θα ακολουθεί το άτομο σε όλη τη ζωή του με διαφορετική ένταση σε κάθε ηλικία.
2) «Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες έχει χαμηλή νοημοσύνη». Μύθος!Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες έχει νοημοσύνη μέσα στα φυσιολογικά πλαίσια (είτε χαμηλά είτε υψηλά).
3) «Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες είναι τεμπέλης»/ «Δε δυσκολεύεται το παιδί, απλώς βαριέται να διαβάσει». Μύθος!Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι τεμπέλης, απλώς χρειάζεται περισσότερο χρόνο και ίσως διαφορετική προσέγγιση εκμάθησης.
4) «Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες δε μπορεί να μάθει». Μύθος! Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να μάθει μέσω ειδικής και εξειδικευμένης εκπαίδευσης.
5) «Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν αποτελούν ειδική εκπαιδευτική ανάγκη». Μύθος! Οι μαθησιακές δυσκολίες οφείλονται και σε νευρολογικά αίτια. Συνεπώς, αποτελούν ειδική εκπαιδευτική ανάγκη.
6) «Οι μαθησιακές δυσκολίες οφείλονται στην ανεπαρκή διδασκαλία». Μύθος! Οι μαθησιακές δυσκολίες υφίστανται από τη γέννηση του παιδιού.
7) «Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες αδυνατεί μόνο στα μαθήματα του σχολείου». Μύθος! Ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζει και συναισθηματικές δυσκολίες λόγω των γνωστικών δυσλειτουργιών ή των συνεχόμενων αποτυχιών. 

Συμβουλές για το πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας που έχει διαγνωσθεί με μαθησιακές δυσκολίες;

 • Να παίζετε παιχνίδια που στοχεύουν στον εμπλουτισμό λεξιλογίου.
•  Να συζητάτε για καθημερινά θέματα και τις εμπειρίες του.
•  Να επιβραβεύεται λεκτικά τη καλή συμπεριφορά του.
•  Να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες που να συμφωνούν με τις ικανότητες και τις ανάγκες του.
•  Να το ερεθίσετε και σε άλλες δραστηριότητες (π.χ. αθλητισμός, μουσική, ζωγραφική) και ειδικότερα σε αυτές που δείχνει ενδιαφέρον ή έχει κλίση.
•  Να το ενθαρρύνετε να έχει αυτοπεποίθηση, αυτοέλεγχο και αυτοαξιολόγηση.
•  Να αναλαμβάνει ευθύνες στο σπίτι και να γνωρίζει ποιος είναι ο ρόλος του.
•  Να δημιουργήσετε ένα συστηματικό και καθημερινό πρόγραμμα εκπαίδευσης και προετοιμασίας σε συνεργασία με τον παιδαγωγό και τον λογοθεραπευτή του.
•  Να το βοηθήσετε να δημιουργήσει το δικό του καθημερινό πρόγραμμα σαν ημερολόγιο και να το ετοιμάζει για την επόμενη μέρα.
•  Να το επιτηρείτε όταν διαβάζει στο σπίτι. Να είστε σίγουροι ότι έχει την κατάλληλη βλεμματική επαφή, συγκέντρωση και στάση σώματος.
•  Να επικρατεί ησυχία και ηρεμία στο σπίτι όταν διαβάζει.
•  Να το ενθαρρύνετε να διαβάζει εικονογραφημένα βιβλία. Έπειτα να συζητάτε μαζί του για το θέμα του βιβλίου και για σχετικά επίκαιρα γεγονότα (γνωστική ανάπτυξη).
•  Να το αφήνετε να παίρνει πρωτοβουλίες και διδάξτε του να είναι εκείνο υπεύθυνο για τις εργασίες που έχει για το σπίτι και να κρατάει σημειώσεις.
•  Να κάνει συχνά ολιγόλεπτα διαλείμματα όταν διαβάζει με εναλλαγή δραστηριοτήτων για να ξεκουράζεται και να εκτονώνεται από την ένταση.
•  Να επεξηγείτε τις εργασίες που έχει για το σπίτι και να τις χωρίζετε σε τμήματα.
•  Να αντιμετωπίζετε άμεσα τα προβλήματα συμπεριφοράς.
•  Να το προτρέψετε να συνεργάζεται καθημερινά με τους συμμαθητές του (π.χ. υπενθύμιση προγράμματος, ασκήσεων, κ.α.)
•  Να κάνετε επανάληψη στα μαθήματα το πρωί πριν το σχολείο.
•  Στο γραπτό λόγο συνίσταται να προηγείται μία προφορική ανάπτυξη του θέματος. Σημαντικό θεωρείται να εστιάζετε την προσοχή σας κυρίως στο περιεχόμενο και όχι στην ορθογραφία.
•  Στην ανάγνωση να δίνετε χρόνο και να αποφεύγετε να το πιέζετε. Συμβουλευτικά προτείνεται να προηγείται η σιωπηρή ανάγνωση και έπειτα να ακολουθεί η ηχηρή.
•  Να του δείξετε πώς να λύνει παιδικά σταυρόλεξα.

Οι γονείς συνήθως εστιάζουν κυρίως στα αρνητικά στοιχεία του παιδιού και όχι στα θετικά. Πώς μπορούμε ως γονείς, εκπαιδευτικοί ή θεραπευτές να αναδείξουμε τα θετικά στοιχεία του; 

Είναι κοινώς αποδεκτό ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν κάποιες ιδιαίτερες δεξιότητες, οι οποίες όμως συχνά δεν αναπτύσσονται ή δεν αξιοποιούνται καταλλήλως. Το γεγονός αυτό οφείλεται πιθανόν στο φτωχό σε ερεθίσματα και στήριξη σχολικό ή οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού. Είναι συχνό φαινόμενο οι γονείς να εστιάζουν κυρίως στα αρνητικά στοιχεία, δηλαδή στις αδυναμίες του παιδιού, αφού είναι αυτές που τους οδηγούν σε κάποιον ειδικό. Συνήθως, ο μοναδικός στόχος των γονέων είναι η εξάλειψη των αδυναμιών αυτών, γεγονός που πολύ συχνά έχει ως συνέπεια τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος το οποίο δεν έχει τις κατάλληλες συνθήκες για ένα παιδί, αφού κυριαρχούν οι εντάσεις και οι φωνές αντί να ξεχωρίζουν και να τονίζονται οι επιτυχίες και η εξέλιξή του. Αυτό, φυσικά, έχει μόνο αρνητικές επιδράσεις τόσο ως προς την εξέλιξη όσο και ως προς την ψυχολογία του παιδιού.

 

Για το λόγο αυτό, λοιπόν, θα πρέπει οι θεραπευτές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς να αποτελούμε πρότυπο μίμησης για το παιδί, αλλάζοντας αρχικά τρόπο σκέψης και λειτουργίας ως προς τις αδυναμίες που αντιμετωπίζει το παιδί. Απώτερο στόχο μας θα πρέπει να αποτελεί η ψυχική υγεία του παιδιού και οι εκάστοτε ανάγκες του, επιβραβεύοντας όχι μόνο κάθε επιτυχία του αλλά και κάθε προσπάθειά του, εστιάζοντας κατά αυτόν τον τρόπο στα θετικά του στοιχεία.

Τέλος, αξίζει να τονιστεί ξανά πως το κλειδί για την ενίσχυση ενός παιδιού που αντιμετωπίζει δυσκολίες και για την ανάδειξη των θετικών στοιχείων του αποτελεί ο συνδυασμός της έγκαιρης και έγκυρης διάγνωσης, της άμεσης θεραπευτικής παρέμβασης και της υγιούς συνεργασίας των γονέων, των εκπαιδευτικών και των θεραπευτών. Έτσι, θα πραγματοποιηθεί βελτίωση όχι μόνο στο μαθησιακό τομέα αλλά και στον ψυχοσυναισθηματικό.

Μαριέττα Χατζηαντωνίου

BSc Hons Λογοθεραπεύτρια, QMU

Ειδική Παιδαγωγός