RadioPitsiriki.gr

Μουσικές Δραστηριότητες για παιδιά ίδια και διαφορετικά!

Τσαπακίδη Δέσποινα

Ειδικός Μουσικοπαιδαγωγός

" Ήχοι του χειμώνα"

Υλικά

cd player, μουσικά όργανα ορχήστρας orff, κάρτες με εικόνες, κάρτες με αξίες

Κινητική δραστηριότητα:

Αφού έχουμε ακολουθήσει την διαδικασία του ξεκινήματος, (καθόμαστε σε κύκλο, τραγούδι έναρξης) βάζουμε μουσική και τότε τα παιδιά ξεκινούν την κίνηση στο χώρο.
 

Rondo Alla Turca Mozart

Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο, σε τακτά χρονικά διαστήματα σταματάμε την μουσική, τα παιδιά μένουν ακίνητα και δίνουμε την οδηγία: “δείχνω την εικόνα με τη βροχή και την αναπαριστώ ρυθμικά χτυπώντας με τα δαχτυλάκια το πάτωμα ή σε κάποια ξύλινη επιφάνεια” .
 
Βάζουμε ξανά την μουσική και συνεχίζουν όπως πριν.
Στο επόμενο σταμάτημα δείχνουμε την ανάλογη εικόνα και αναπαριστούν το μπουμπουνητό με δύο χτύπους στο πάτωμα με τα πόδια.
 
Στο άλλο σταμάτημα κάνουν τον αέρα με το στόμα και αν έχουμε τύμπανα κάνουμε κυκλική κίνηση με τα νύχια στο τύμπανο και δημιουργείται το εφέ του αέρα ή φυσάμε σε μπουκάλια.
 
Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία και στο τέλος κάνουμε τον ήλιο με τα χέρια να σχηματίζουν κύκλο πάνω από το κεφάλι. Είναι η παύση, οπότε δεν έχουμε ήχο. Αν έχουν κάποια ιδέα τα παιδιά την ακούμε και τα ενισχύουμε να την υλοποιήσουν.
 
Επαναλαμβάνουμε μια ή δύο φορές.
 

Μουσική δραστηριότητα: 

Καθόμαστε σε κύκλο, μοιράζουμε όργανα και δείχνουμε τις κάρτες. Κάθε εικόνα συνοδεύεται
με λόγο.
 

Βροχή: βρέ-χει βρέ-χει

Μπουμπουνητό: μπουμ μπουμ

Αέρας: ήχος αέρα με το στόμα

Ήλιος: ησυχία

Δείχνω τις εικόνες και μαθαίνω στα παιδιά έναν-έναν τον ρυθμό που αντιστοιχεί σε κάθε εικόνα.
Μετά δείχνω τις εικόνες, παίζουν τον αντίστοιχο ρυθμό και δημιουργούμε την δική μας μουσική σύνθεση.
Είναι καλό να συνδυάζεται η εικόνα με λόγο και ρυθμό. Χρησιμοποιούμε τον λόγο ακόμα και όταν το παιδί έχει έλλειψη.
Ξεκινάμε με την δραστηριότητα εισαγωγής όπου διαμορφώνεται το αίσθημα του ανήκειν σε μια ομάδα, η συνοχή της ομάδας προάγει το αίσθημα της ασφάλειας που είναι προϋπόθεση της δημιουργίας.
 
Η καθοδηγούμενη ή μη, συμμετοχή στις μουσικοκινητικές δραστηριότητες γίνεται εφαλτήριο για την ανάδειξη δεξιοτήτων αντίληψης, μνήμης, κίνησης και κυρίως τον συντονισμό αυτών των δεξιοτήτων. Τα παιδιά με την καθοδήγηση της δασκάλας και υπό τον ρυθμό της μουσικής χρειάζεται να δουν, να ακούσουν, να κάνουν και να επαναλάβουν.
 
Η ομάδα διασκεδάζει ενώ τα παιδιά παίζουν με κανόνες, εκφράζονται με ασφάλεια και αισθάνονται ότι τα καταφέρνουν. Με αυτό τον τρόπο προάγεται η αυτοπεποίθησή τους που είναι η βάση για το βίωμα αισθημάτων ικανοποίησης και χαράς.

Η ομάδα διασκεδάζει ενώ τα παιδιά παίζουν με κανόνες, εκφράζονται με ασφάλεια και αισθάνονται ότι τα καταφέρνουν. Με αυτό τον τρόπο προάγεται η αυτοπεποίθησή τους που είναι η βάση για το βίωμα αισθημάτων ικανοποίησης και χαράς…

Τσαπακίδη Δέσποινα

Ειδικός Μουσικοπαιδαγωγός
Σε συνεργασία με τον 

Καρπενησιώτη Στάθη (κλινικός ψυχολόγος-ψυχοθεραπευτής)