RadioPitsiriki.gr

Μουσικές Δραστηριότητες για παιδιά ίδια και διαφορετικά!

Χριστοπούλου  Αθηνά

Ειδικός Μουσικοπαιδαγωγός

Μουσικοκινητική δραστηριότητα εκμάθησης χαρακτηριστικών κινήσεων βηματισμού-χόπλα με το ρυθμικό μοτίβο μιας “tarantella”

Υλικά

-Υπολογιστής

-Μετρονόμος μουσικών οργάνων (αναλογικός ή ηλεκτρονικός στον παρακάτω σύνδεσμο)

-Προτεινόμενη μουσική

Tarantella Siciliana

 Φροντίζουμε ο χώρος να είναι άνετος, φωτεινός και να είναι καλυμμένα τα επικίνδυνα σημεία.

Ακούμε το τραγούδι και λέμε στα παιδιά να κινηθούν ελεύθερα στο χώρο.

 
1) Άσκηση βηματισμού. Στη συνέχεια κρατώντας αποστάσεις ξεκινούν κάνοντας ”πλάγια βήματα”στην αρχή (δεξιά / αριστερά) με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού.
 
2) Άσκηση πλάγιας αναπήδησης και εισαγωγή στην ρυθμική κίνηση ενός τετράσιμου
ρυθμού.
 
Μετά από το παράδειγμα του εκπαιδευτικού, τα παιδιά ξεκινούν πλάγιες αναπηδήσεις
στην αρχή πολύ αργά, σύμφωνα με την ρυθμική αγωγή του τραγουδιού.
Το συγκεκριμένο τραγούδι έχει τον ρυθμό 4/4.
 
4/4 – τετράσιμος ρυθμός – 4 χτύποι τετάρτων σε κάθε μέτρο (Βλέπε εικόνα)
Μετράμε τον ρυθμό δυνατά συγχρόνως με την κάθε αναπήδηση. Στα πρώτα 2 τέταρτα δηλαδή, κινούμαστε δεξιά, μετρώντας δυνατά την κάθε μας κίνηση “1-2″ και στα επόμενα 2 τέταρτα αριστερά, μετρώντας δυνατά ”3-4” (Βλέπε εικόνα)
Ρυθμίζουμε τον μετρονόμο στο νούμερο 30 (Largo)
Αυξάνουμε σιγά-σιγά την ταχύτητα του μετρονόμου,μέχρι ο χτύπος να αγγίζει τον
χτύπο και την ταχύτητα του τραγουδιού “tarantella”.
 
Ρυθμίζουμε τον μετρονόμο στο νούμερο 123 (Allegro)
Στην συνέχεια γίνεται προσπάθεια της κίνησης “χόπλα” αριστερά/δεξιά σε κύκλο
εναλλάξ.
 
Αργός ρυθμός στην αρχή προκειμένου να αφομοιώσουν καλύτερα την κίνηση.
 
Ρυθμίζουμε τον μετρονόμο στο νούμερο 30 (Largo)
 
Προοδευτικά αυξάνουμε την ταχύτητα….123 (Allegro)
 
Oι κινήσεις επαναλαμβάνονται και τα παιδιά έχοντας αφομοιώσει τον ρυθμό με τη βοήθεια του μετρονόμου χορεύουν με τις παραπάνω χαρακτηριστικές κινήσεις και διασκεδάζουν με τον ζωηρό ρυθμό μιας tarantella*. Μπορούν να προστεθούν /  αξιοποιηθούν και άλλες κινήσεις π.χ. χρησιμοποιώντας ένα χρωματιστό πανί** κουνώντας π.χ. τα χέρια (πάνω / κάτω). Μετράμε δυνατά 1-2 ανεβάζουμε τα χέρια και κατά συνέπεια το πανί μας. Μετράμε 3-4 και κατεβάζουμε τα χέρια ( το πανί ). Συνεχίζουμε αυτοσχεδιάζοντας ανάλογα πάντα με τις δυνατότητες και το δυναμικό των παιδιών.
 
*Η tarantella είναι παραδοσιακός χορός της Κάτω Ιταλίας και συμβολίζει το τσίμπημα αράχνης ταραντούλας. Τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνται είναι μαντολίνο, ακορντεόν, κιθάρα, φλάουτο, φλογέρα, κλαρίνο. Το βασικότερο όμως μουσικό όργανο της tarantella είναι το ταμπορέλλο, που είναι το ντέφι.
 
**Στην tarantella οι χορευτές και οι χορεύτριες παίζουν πάρα πολύ με τα χρώματα. (χρωματιστά πανιά). Το κάθε ένα από αυτά αναφέρεται σε αράχνη διαφορετικού  χρώματος.
 

Θεραπευτικοί στόχοι της δραστηριότητας:

  • Αποσκοπούμε στην καλλιέργεια της συνεργασίας και του ομαδικού πνεύματος. Τα παιδιά, μέσω της μουσικής, μαθαίνουν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και ταυτόχρονα αναπτύσσουν δεξιότητες έκφρασης και επικοινωνίας.
  • Αποσκοπούμε στην ακολουθία κανόνων και εντολών. Τα παιδιά, μαθαίνουν την έννοια των ορίων, μέσω μιας διασκεδαστικής δραστηριότητας, καλλιεργώντας τους το αίσθημα της ασφάλειας.

Χριστοπούλου Αθηνά

Ειδικός Μουσικοπαιδαγωγός

Σε συνεργασία με τη  Θέμιδα Αλεβίζου (Ψυχολόγος Εκπαιδευθείσα στην Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία)