RadioPitsiriki.gr

Οι Εξελικτικοί Σταθμοί στο Παιχνίδι και στην Ανάπτυξη του Παιδιού

Κουκουράκη Χαρά

                                                       

B.S Psychology and Techniques- Παιγνιοθεραπεία, Ειδικός Προσχολικής και Ειδικής Αγωγής

 

 

 

 

 

Το Παιχνίδι των παιδιών είναι μια δραστηριότητα που εξελίσσεται μέρα με τη μέρα. Όλα τα παιγνιακά μοτίβα και οι προτιμήσεις των παιδιών έχουν κατηγοριοποιηθεί στους λεγόμενους Τύπους Παιχνιδιού, οι οποίοι κατακτώνται εξελικτικά, όσο προχωρά το παιδί ηλικιακά και αναπτύσσονται οι δεξιότητές του.

Αισθησιο-Κινητικό (Από βρέφος και συνεχίζεται…)

Ήδη από τους πρώτους μήνες ζωής, ως βρέφος, το παιδί διανύει το Αισθησιοκινητικό Στάδιο Παιχνιδιού, το οποίο δεν σταματάει ποτέ, καθώς και ως ενήλικες, έχουμε έντονη την ανάγκη να ερχόμαστε σε επαφή με ένα ερέθισμα, μέσα από τις αισθήσεις μας. Σκεφτείτε ότι θα μυρίσετε ένα λεμόνι που θα πιάσετε στο χέρι, ότι θα γλείψετε το δάχτυλο από το παγωτό που έλιωσε πάνω. Στο στάδιο αυτό το παιδί εξερευνάει τις ιδιότητες του φυσικού κόσμου και των αντικειμένων, επιδρώντας πάνω του. Αγγίζει τα πάντα, τα βάζει στο σώμα, τα δαγκώνει, τα μυρίζει, τα κλωτσάει, μπουσουλάει, έρπεται, ρολάρει, κινεί χέρια και πόδια σε ύπτια ή όρθια θέση.
 

Παιχνίδι Συσχέτισης (από 7 μηνών ψάχνει)

Από τον 7 ο μήνα το παιδί έχει κατακτήσει την καθιστή θέση και παίρνει στάση μπρούμυτα, ανάσκελα. Πλέον αντιλαμβάνεται ότι μπορεί να κινηθεί και να κινεί το σώμα του στο χώρο, όπως και ότι κάθε αντικείμενο αντιδράει διαφορετικά ανάλογα το πώς θα το χειριστεί. Πλέον έχει ανάγκη να ανακαλύψει τις επαναλαμβανόμενες ιδιότητες των αντικειμένων και να εξερευνήσει τις σχέσεις ανάμεσα στις ιδιότητες διαφόρων αντικειμένων. Ψάχνει αντικείμενα, βάζει το μικρό μέσα στο μεγάλο, ομαδοποιεί αντικείμενα ανά ένα κοινό χαρακτηριστικό, για παράδειγμα ανά χρώμα.
 
 

 

Λειτουργικό Παιχνίδι (από 12 μηνών)

Φτάνοντας στο πρώτο έτος το παιδί παίζει με απόλυτα εκλογικευμένο τρόπο, χωρίς στοιχεία φαντασίας μέσα. Έχει ανάγκη να ανακαλύψει τις ιδιότητες και την χρήση των αντικειμένων. Γι αυτό τα χρησιμοποιεί στο παιχνίδι του με τον κατάλληλο τρόπο. Δηλαδή, ποτίζει με το ποτιστήρι και δεν το κουβαλάει ως τσάντα, κάνει ότι πίνει από το Ποτήρι της κούκλας, ψάχνει μια κατσαρόλα για να μαγειρέψει, χτυπάει με το σφυράκι, ρολάρει την μπάλα.
 

Συμβολικό παιχνίδι (από 1,5 ετών)

Από 1,5 έτους, το παιδί ξεκινάει έντονα να μιμείται όσα μόλις είδε. Η μίμηση είναι η πιο εύκολη διαδικασία μάθησης και κατάκτησης δεξιοτήτων για τα παιδιά. Πλέον, θα δούμε το παιδί να παίζει με κουκλάκια, με αυτοκινητάκια, με φιγούρες, με ζωάκια, να κορνάρει στο αυτοκίνητο, να ταΐζει τα αρκουδάκια, να επισκέπτεται το γιατρό και ο γιατρός να είμαι εγώ.
 

Δημιουργικό ( από 2 ετών ).

Από 2 ετών ξεκινάει το στάδιο της Δημιουργικότητας, καθώς η μνήμη και η φαντασία αναπτύσσονται. Τα παιδιά χρησιμοποιούν υλικά και παιχνίδια όχι πλέον μόνο με οικείους τρόπους, αλλά και ,χρησιμοποιώντας την φαντασία τους, με διαφορετικούς τρόπους. Πλέον θα πειραματιστούν με χρώματα και θα προσπαθήσουν σταδιακά να αποτυπώσουν εικαστικά την σκέψη τους, θα βρουν νόημα στις χειροτεχνίες, θα ζωγραφίσουν με την φρουτόκρεμά τους!
 

Παιχνίδι ρόλων – Κοινωνικοδραματικό (από 3 ετών)

Η εξέλιξη του Συμβολικού Παιχνιδιού έρχεται κοντά στα 3 έτη, όταν το παιδί βαδίζει το στάδιο της Πρωτοβουλίας και ξεκινάει να προσφέρει βοήθεια και να αλληλεπιδρά στο παιχνίδι του με άλλα άτομα. Πλέον το παιδί παίρνει το ίδιο ρόλους και τις ιδιότητες που αυτοί φέρουν. Δηλαδή, το παιδί θα γίνει ο γιατρός όταν αρρωστήσω, ο batman, ο μάγειρας.
 

Παιχνίδι κατασκευών (από 3 ετών)

Από 3 ετών τα παιδιά βρίσκουν πλέον ενδιαφέρον να χρησιμοποιούν υλικά ή αντικείμενα για να δημιουργήσουν ένα τελικό προϊόν κι όχι απλά να πειραματίζονται ή να μιμούνται τον λειτουργικό τρόπο χρήσης τους. Δηλαδή το παιδί θα δείξει επιθυμία να χτίσει έναν πύργο με τα τουβλάκια, να φτιάξει ένα πάζλ.
 
 
 

Κανόνων (από 4 ετών ).

Από 4 ετών τα παιδιά συμμετέχουν σε ομαδικά παιχνίδια που απαιτούν την κατανόηση, τον σεβασμό και την ακολουθία κανόνων . Και νωρίτερα μπορούν να παίξουν ομαδικά παιχνίδια, μα δυσκολεύονται να κατανοήσουν την έννοια των κανόνων, της συνεργασίας και της ομαδικότητας. Πλέον θα βάλουν και μόνα τους κανόνες, θα υποδείξουν τρόπους παιχνιδιού, θα αναλάβουν πρωτοβουλίες.
 

 

Φυσικά, ένα παιδί μπορεί να κατακτήσει πολύ νωρίτερα ή και αργότερα κάποιον τύπο παιχνιδιού. Αυτό έχει να κάνει με τον ρυθμό ανάπτυξης του Παιδιού, τα ερεθίσματα που προσλαμβάνει, το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει, τις ιδιαιτερότητες που ίσως εμφανίζει στην ανάπτυξή του.

Κουκουράκη Χαρά                                 

B.S Psychology and Techniques- Παιγνιοθεραπεία, Ειδικός Προσχολικής και Ειδικής Αγωγής

 
Τηλέφωνο κινητό: 6943869689
Τηλέφωνο σταθερό: 2841083395
Email: koukourakichara@gmail.com
Facebook Page: Κουκουράκη Χαρά- Παιγνιοθεραπεία , Εκπαίδευση & Συμβουλευτική Γονέων ή πατήστε στο σύνδεσμο παρακάτω… ΚΟΥΚΟΥΡΑΚΗ ΧΑΡΑ