RadioPitsiriki.gr

Παιγνιοθεραπεία

Κουκουράκη Χαρά

                                                       

Ειδικός Θεραπευτικού Παιχνιδιού – Παιδαγωγός Ειδικής και Προσχολικής Αγωγής

 

 

 

 

 

Τί είναι η παιγνιοθεραπεία; 

 

Η Βρετανική Ένωση Παιγνιοθεραπευτών (1996) ορίζει την Παιγνιοθεραπεία ως «τη δυναμική μεταξύ του παιδιού και του Παιγνιοθεραπευτή κατά την οποία το παιδί ερευνά με το δικό του ρυθμό και τις δικές του ανάγκες, ζητήματα περασμένα ή τρέχοντα, συνειδητά ή μη, που επηρεάζουν τη ζωή του παιδιού στο παρόν».

Η Παιγνιοθεραπεία είναι μια ψυχοθεραπευτική προσέγγιση, η οποία χρησιμοποιεί το παιχνίδι ως μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και θεραπείας και απευθύνεται κυρίως σε παιδιά και εφήβους. Βοηθάει να εκφράσουν αυτό που τους συμβαίνει, να επικοινωνήσουν δύσκολα συναισθήματα, να νοιώσουν ότι έχουν αξία και να εμπιστευτούν και πάλι τον εαυτό τους και τους άλλους. Πρόκειται για μια μορφή μη κατευθυντικής ψυχοθεραπείας, δηλαδή το παιδί χρησιμοποιεί το παιχνίδι με βάση τις δικές του επιθυμίες και το δικό του ρυθμό, ώστε να εκφράσει συμβολικά τις ανησυχίες του, τις επιθυμίες και τους φόβους του στον χρόνο που θέλει και είναι έτοιμο να το κάνει.
 

Χρησιμοποιεί ως εργαλεία το Συμβολικό και Δημιουργικό Παιχνίδι, το Κουκλοθέατρο, τις Θεραπευτικές Ιστορίες, τη Ζωγραφική, το Αισθητηριακό Παιχνίδι, τον Πηλό, την Μουσική και την Κίνηση, το Παιχνίδι στην άμμο, το Θέατρο.

 
Η λεκτική επικοινωνία δυσκολεύει τα παιδιά, ιδιαίτερα στο να εκφράσουν δύσκολα και συχνά αξεδιάλυτα συναισθήματα. Ακόμη κι αν το παιδί έχει πλούσιο λεξιλόγιο, σε κατάσταση ψυχικής έντασης αποδιοργανώνονται από την ισχύ των συναισθημάτων τους, φέρονται παρορμητικά και δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε συζητήσεις εστιασμένες στη συμπεριφορά τους. Για τα παιδιά αυτά, το παιχνίδι είναι ο πιο άμεσος τρόπος, τα παιδιά να αντιληφθούν το συναίσθημα που κουβαλούν και να καταφέρουν με τη βοήθεια του Θεραπευτή να το εκφράσουν λεκτικά. Στο πλαίσιο της Παιγνιοθεραπείας, το παιδί έχει τη δυνατότητα να εκφραστεί ελεύθερα, σε ένα χώρο που παρέχει ασφάλεια, εμπιστοσύνη, σεβασμό, κατανόηση και αποδοχή. Δίνεται στο παιδί ο χώρος και ο χρόνος για να αρχίσει να παίρνει πρωτοβουλίες , ώστε τόσο η συμπεριφορά όσο και τα συναισθήματά του να βασίζονται σε προσωπικές επιλογές. Σαν αποτέλεσμα, επιτυγχάνεται το παιδί να νιώσει καλύτερα, να αποδεχθεί και να πιστέψει στον εαυτό του, να αλλάξει αρνητικές συμπεριφορές, να διαχειριστεί δύσκολες καταστάσεις, και να προσαρμοστεί καλύτερα στο περιβάλλον.
 
 

Οι στόχοι της Παιγνιοθεραπευτικής διαδικασίας είναι το παιδί να -επεξεργαστεί παρελθοντικά τραυματικά γεγονότα και να βιώσει μια διορθωτική εμπειρία

-αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες
-καλλιεργήσει την αυτογνωσία και την αυτοπεποίθησή του
-εκφράσει και επεξεργαστεί δύσκολα συναισθήματα και σκέψεις
-επιλύσει καθηλώσεις σε προηγούμενα αναπτυξιακά στάδια

 

Είναι μια μοναδική εμπειρία για ένα παιδί να ανακαλύπτει οτι υπάρχει ένας χώρος που εξαφανίζονται οι εντολές, οι επιπλήξεις, οι περιορισμοί (όχι όμως τα όρια), οι αποδοκιμασίες και αντικαθίστανται από την αποδοχή χωρίς όρους και την άδεια να είναι ο εαυτός του. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, συχνά αναδύονται ποικίλα συναισθήματα και το παιδί τα κοιτά κατά πρόσωπο, μαθαίνει να τα ελέγχει ή αποφασίζει να τα εγκαταλείψει. Σιγά σιγά ανακαλύπτει την προσωπική του δύναμη και την δυνατοτητα να σκέφτεται για τον εαυτό του, να παίρνει τις δικές του αποφάσεις, να ωριμάζει ψυχολογικά.
 

Ενδείκνυται σε δυσκολίες, όπως :

– Προβλήματα Συμπεριφοράς
– Υπερκινητικότητα/ Παρορμητική Συμπεριφορά
– Συναισθηματικές Διαταραχές
– Δυσκολίες στην Επικοινωνία, Αρνητισμός
– Αρνητική εικόνα εαυτού/ Χαμηλή αυτοπεποίθηση
– Αυτισμός / Αισθησιοκινητικές Διαταραχές
– Προβλήματα Κοινωνικής ενσωμάτωσης
– Επιθετικότητα, Βία
– Καθυστερημένη εκφορά λόγου/ σωματική ανάπτυξη/ αποκοπή από αντικείμενο προσκόλλησης
– Έντονη προσκόλληση
– Δυσκολίες ενσωμάτωσης στο σχολικό/ οικογενειακό/ φιλικό περιβάλλον
– Φοβίες
– Άγχος
– Απομόνωση
– Κατάθλιψη / Θλίψη
– Διαζύγιο / Χωρισμός/ Νέο μέλος στην Οικογένεια/ Μετακόμιση/ Υιοθεσία
– Πένθος
– Αλαλία/ Τραυλισμός
– Ψυχοσωματικές Ασθένειες
– Ψευτοώριμη συμπεριφορά (συμπεριφέρεται σαν ενήλικας, δεν παίζει)
 
 

Γιατί να διαλέξω Παιγνιοθεραπεία για το παιδί μου;

Η Παιγνιοθεραπεία βασίζεται σε έγκυρες και σύγχρονες θεωρίες όπως στη θεωρία του δεσμού, στη Νευροβιολογία, στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία. Μέσα από το παιχνίδι χρειάζονται μόνο 10-20 επαναλήψεις για να δημιουργηθεί μια νέα σύναψη στον εγκέφαλο, ενώ χωρίς αυτό χρειάζονται 400 επαναλήψεις. Βάσει των δεδομένων του Διεθνούς οργανισμού Παιγνιοθεραπείας (Play Therapy International) το 70 – 88% των παιδιών παρουσιάζουν βελτίωση και αυτό συμβαίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα σε σύγκριση με άλλες θεραπευτικές προσεγγίσεις.
 

Είναι η Παιγνιοθεραπεία ψυχοεκπαίδευση;

Η Ψυχοεκπαίδευση, αποτελεί μια Ψυχολογική Παρέμβαση περισσότερο Γνωστικής Κατεύθυνσης. Κύριος στόχος της Ψυχοεκπαίδευσης είναι η συνειδητοποίηση κι η κατανόηση των δυσκολιών που έχει κάποιος, ώστε να μπορεί και εκείνος να συμμετέχει  και να διευκολύνει παράλληλα με τον ειδικό τη θεραπευτική διαδικασία. Στα πλαίσια της, εκπαιδεύονται τόσο το Παιδί, όσο και οι Γονείς, να αναγνωρίζουν τις Δυσκολίες του Παιδιού και πώς να έρχονται αντιμέτωποι με αυτές.
 

Το παιδί και οι Γονείς διδάσκονται:

-δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης
-πώς να αντιμετωπίζουν τις δυσλειτουργικές συμπεριφορές
-πώς να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται την έκφραση συναισθημάτων
-τις απαραίτητες κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες
-την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης μέσω του βιώματος της επιτυχίας
-την ενδυνάμωση και ενίσχυση των δεξιοτήτων επικοινωνίας με στόχο τη
μείωση του άγχους και τη βελτίωση των σχέσεων.

 

Έτσι καταφέρνουμε σταδιακά να οργανώνεται η Οικογενειακή καθημερινότητα, αλλά και το ημερήσιο πρόγραμμα του ίδιου του Παιδιού. Η Ψυχοεκπαίδευση στα παιδιά γίνεται μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες και αποτελεί μια πιο Κατευθυντικής Μορφής Παιγνιοθεραπέια, θα λέγαμε.
 
 

Τι χρειάζεται το Παιδί μου?


Σαν παρεμβάσεις συνυπάρχουν, ιδιαίτερα σε παιδιά με Διαταραχές στην Ανάπτυξη και υποστηρίζουν Ολικά το Παιδί και την Οικογένειά του. Η Παιγνιοθεραπεία τονώνει το δυναμικό του παιδιού και να το κάνει να επιθυμήσει να αλλάξει την συμπεριφορά του και η Ψυχοεκπαίδευση το βοηθάει να οργανώσει την συμπεριφορά του.

στο σημερινό άρθρο χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από κείμενο της Κυρίας Καραμαούνα Δήμητρα…

Κουκουράκη Χαρά                                 

Ειδικός Θεραπευτικού Παιχνιδιού – Παιδαγωγός Ειδικής και Προσχολικής Αγωγής

 
Τηλέφωνο κινητό: 6943869689
Τηλέφωνο σταθερό: 2841083395
Email: koukourakichara@gmail.com
Facebook Page: Κουκουράκη Χαρά- Παιγνιοθεραπεία , Εκπαίδευση & Συμβουλευτική Γονέων ή πατήστε στο σύνδεσμο παρακάτω… ΚΟΥΚΟΥΡΑΚΗ ΧΑΡΑ