RadioPitsiriki.gr

ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ – λογοθεραπεία

ΣΕΒΑΣΤΗ ΕΛΛΗΝΑ

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη

Msc Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος, Υποψήφια διδάκτορας επιστημών αγωγής

 

 

 

 

 

Παίζουμε έκθεση; Βάλε τις ιδέες...

Η παραγωγή του γραπτού λόγου αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς.

Ειδικότερα για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες η διαδικασία της παραγωγής γραπτού λόγου αποτελεί μια αρκετά μεγάλη δυσκολία, καθώς σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να οργανώσουν τις ιδέες τους, ή έχουν δυσκολίες με τη μνήμη τους και τη φαντασία τους. Επιπλέον, τα παιδιά με Δεπ-υ ή με Δεπ επίσης έχουν πολύ μεγάλες δυσκολίες στην καταγραφή των ιδεών τους, καθώς τα κείμενά τους είναι πολύ περιορισμένα. 
 
Όλα τα παραπάνω όμως συμβαίνουν και σε μαθητές τυπικής ανάπτυξης, οι οποίοι συνήθως δε γνωρίζουν πώς να δομήσουν την έκθεσή τους, ενώ υπάρχει έλλειψη επιθέτων τις περισσότερες φορές, έλλειψη λεξιλογίου, συνδετικών λέξεων ανάμεσα στα νοήματα και το βασικότερο όλων αυτοδιόρθωση. Η αυτοδιόρθωση αποτελεί σημαντικό παράγοντα, ο οποίος πολλές φορές οδηγεί στην αυτορρύθμιση των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ή δεπ-υ.
 

 

Για όλους τους παραπάνω λόγους παρακάτω σας προτείνεται ένα νέο παιχνίδι για την παραγωγή του γραπτού λόγου, το οποίο δημιουργήθηκε με πολλή αγάπη, ώστε να βοηθήσει τόσο τους μαθητές, όσο και τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να βοηθήσουν με τη σειρά τους τα παιδιά να μάθουν να οργανώνουν το γραπτό τους λόγο και να αυτοδιορθώνονται, αλλά παράλληλα λειτουργώντας το ίδιο ως κίνητρο . Το παιχνίδι ¨Παίζουμε Έκθεση;¨ ¨Βάλε τις ιδέες¨ στηρίζεται στην τεχνική του καταιγισμού των ιδεών, ενώ μέσα από αυτό τα παιδιά μαθαίνουν να χειρίζονται και τα βασικά μέρη του λόγου.
 

Λίγα λόγια για το παιχνίδι:

Στόχος του παιχνιδιού είναι να θυμούνται τα παιδιά τις ιδέες τους, να μάθουν να χρησιμοποιούν επίθετα, συνδετικές λέξεις και να μάθουν να δομούν την έκθεσή τους ως πρόλογο, επίλογο και κύριο μέρος, χωρίς ξεχνούν το ρόλο της αυτοδιόρθωσης. Το παιχνίδι χωρίζεται σε τρεις ξύλινες καρτέλες (πρόλογος, κυρίως μέρος και επίλογος), αποτελείται από κομμάτια πάνω στα οποία τα παιδιά καλούνται να καταγράψουν τις ιδέες τους σαν ουσιαστικά, σαν ρήματα και σαν επίθετα, από συνδετικούς κρίκους πάνω στου οποίους καταγράφουν τις συνδετικές λέξεις, ενώ στην άκρη των καρτελών υπάρχει ο χώρος για την αυτοδιόρθωση.
 
Τα κομμάτια όλα αποτελούνται από υλικό, στο οποίο τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να γράψουν με ειδικό μαρκαδόρο και να σβήσουν, ενώ τα τοποθετούν εν συνεχεία σε υποδοχές πάνω στην καρτέλα σαν ενσφηνώματα. Μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει και ζάρι στο παιχνίδι, ώστε να γίνει πιο διασκεδαστικό και να καλούνται οι παίκτες να καταγράψουν λέξεις σε όσο περισσότερα σύννεφα μπορεί ο καθένας ή σε κάθε σύννεφο όλο και περισσότερες λέξεις, ώστε να υπάρχει ως κίνητρο και ο ανταγωνισμός.
 
 
PHOTO PLAISIA
PHOTO ENSFINOMATA 4
Απευθύνεται σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δεπ-υ, καθώς και σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης, τόσο Δημοτικού, όσο και Γυμνασίου.

Κυριότερος στόχος είναι τα παιδιά να αποκτήσουν κίνητρο για να εκφραστούν γραπτώς μέσα από μια ενδιαφέρουσα διαδικασία .
Παρακάτω παρατίθεται και βίντεο από παρουσίαση και επεξήγηση του παιχνιδιού στο τοπικό κανάλι Θάρρι της Ρόδου.

Παρουσίαση του παιχνιδιού από τη δημιουργό του

Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη

Msc Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος

Υποψήφια διδάκτορας επιστημών αγωγής