RadioPitsiriki.gr

Παιχνίδια για την ανάπτυξη της Λογικομαθηματικής Νοημοσύνης

Κουκουράκη Χαρά

                                                       

B.S Psychology and Techniques- Παιγνιοθεραπεία, Ειδικός Προσχολικής και Ειδικής Αγωγής

 

 

 

 

 

Η γνωστική Ανάπτυξη είναι μια διαδικασία που γίνεται σταδιακά και συμβαδίζει με την ανάπτυξη της εγκεφαλικής δομής. Δηλαδή, όσο αναπτύσσεται ο Εγκέφαλος και χτίζει νέες συνάψεις, τόσο περισσότερο βελτιώνονται η μνήμη, η παρατηρητικότητα, η ικανότητα συγκέντρωσης, η εφευρετικότητα, η φαντασία του παιδιού. Και όσο οι δεξιότητες αυτές ανθίζουν, τόσο πιο εύκολο είναι για ένα παιδί να ρουφήξει πληροφορίες, να επεξεργαστεί δεδομένα, παλαιότερες εμπειρίες και να αναπτυχθεί γνωστικά.

Ο  Gardner χωρίζει την γνωστική-εγκεφαλική Ανάπτυξη σε 9 τομείς Νοημοσύνης, από τους οποίους κάποιοι έχουν χτιστεί εξ αρχής με ποιο δυνατές συνάψεις και είναι αυτό που λέμε, οι κυρίαρχοι τύποι σε κάθε άτομο. Τα διαφορετικά ερεθίσματα που θα δώσουμε από βρέφος σε ένα παιδί το βοηθάει να αναπτύξει ολόπλευρα τη νοημοσύνη του. Όσα περισσότερα είναι τα ερεθίσματα αυτά, τόσο καλύτερα! 
 
Ένα από τα 9 είδη Νοημοσύνης είναι η Λογικομαθηματική.
 
Αφορά στην ικανότητα του ατόμου για λογική και συστηματική σκέψη. Είναι η ικανότητα κατανόησης και χρήσης αφηρημένων σχέσεων για την περιγραφή, εξήγηση και  αποτίμηση γεγονότων και προβλημάτων. Οι άνθρωποι που την έχουν εξελιγμένη κατανοούν καλύτερα όχι μόνο τους αριθμούς, αλλά και τις σχέσεις ανάμεσα στα φαινόμενα, φυσικά, κοινωνικά, οικονομικά. Έχουν ιδιαίτερες ικανότητες συλλογισμού και επίλυσης προβλημάτων με δοσμένες παραμέτρους. Τους αρέσει να πειραματίζονται, να διατυπώνουν υποθέσεις και να προσπαθούν να τις επαληθεύσουν, να δουλεύουν με αριθμούς και να κάνουν ερωτήσεις. Ξεχωρίζουν στα μαθήματα των φυσικομαθηματικών, διακρίνονται για την αναλυτική σκέψη τους και τον τεκμηριωμένο λόγο, την κατανόηση συμβολικών μεγεθών και του συμβολικού τρόπου απόδοσής τους. 
 
Επιζητούν την λογική τεκμηρίωση των πραγμάτων. Προτιμούν παιχνίδια όπως το σκάκι κι έχουν την τάση να διατυπώνουν με εξισώσεις και μαθηματικούς τύπους φαινόμενα που βλέπουν γύρω τους. Ζητούν από τους συνομιλητές τους να αποδείξουν αυτό που υποστηρίζουν κι αναζητούν ορθολογικές ιδέες και διαδικασίες.
 
 
 
 

Μέσα από το Παιχνίδι μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν την Λογικομαθηματική τους Νοημοσύνη.


Στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού αυτός ο τύπος σκέψης επιτυγχάνεται μέσα από την παρατήρηση και τον πειραματισμό.
 -Δώστε στα μωρά παιδά αντικείμενα με διαφορετικές υφές (πάνινα, ξύλινα, μεταλλικά, κλπ) να τα επεξεργαστούν. Αφήστε τα να το επεξεργαστούν. Να τα αγγίξουν, τα παρατηρήσουν, τα τσουλήσουν και να τα βάλουν στο στόμα τους.
-Τοποθετήστε στο οπτικό πεδίο του μωρού δύο ίδια αντικείμενα διαφορετικού μεγέθους. Τα μικρούλια θα τα παρατηρήσουν με μεγάλο ενδιαφέρον και πολύ γρήγορα θα έρθουν σε επαφή με την έννοια του μεγέθους.
-Τσουλήστε μια μπάλα προς το μέρος του παιδιού, πετάξτε την στο αέρα και ξαναπιάστε την.
-Κρύψτε και επανεμφανίστε αντικείμενα λέγοντας ¨Που πήγε το…? ¨ και απαντώντας κατά την εμφάνιση ¨Εδώ είναι…¨ Σταδιακά το παιδί κατακτά την έννοια της μη μονιμότητας του αντικειμένου 
-Αφήστε το παιδί να γεμίσει, να αδειάσει, να μεταφέρει διαφορετικά υλικά από ένα δοχείο σε άλλο, με το κουτάλι, με κανάτα, κλπ.
-Απολαύστε το Αισθητηριακό Παιχνίδι (Messy / Sensory Play) με διαφορετικά υλικά. Ρευστά, όπως χυλός, γιαούρτι, κρέμα ή μαλακά, όπως, σφουγγάρια, μπανάνα ή σκληρά, όπως όσπρια, πηλός.
-Εφοδιάστε το παιδί με αντικείμενα που θα του εξάψουν τη φαντασία, και υλικά που θα του δώσουν την δυνατότητα να δημιουργήσει και να συνθέσει, όπως, τα τουβλάκια, ο σιδηρόδρομος, μαγνητικά τουβλάκια.
-Παίξτε ¨ταμείο¨ και αφήστε το παιδί να διαχειριστεί χρήματα για να αντιληφθεί την έννοια της αξίας και του κόστους.
-Παίξτε παιχνίδι, όπως οι κύβοι στοίβαξης που βοηθούν στην αντίληψη της έννοιας του μεγέθους, του μεγάλου και του μικρού.
-Παίξτε με ζυγαριά με δίσκους ισορροπίας και εξασκηθείτε στην yoga σε ζευγάρια για την αντίληψη της έννοιας του βάρους.
-Παίξτε με την έννοια της ποσότητας μοιράζοντας ένα κέικ σε 8, σε 4, σε 16 κομμάτια.
-Ορίστε μια διαδρομή με χαρτοταινία και μετρήστε την απόσταση με διαφορετικούς τρόπους. Για παράδειγμα, με βήματα, με πηδήματα, με φασόλια, με πέτρες, με τα αυτοκινητάκια.
-Διδάξτε την έννοια του χρόνου ορίζοντάς την με ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Για παράδειγμα, ¨Θα τελειώσουν τα δέκα λεπτά όταν ακούσεις τρία τραγούδια. Τότε θα επιστρέψω¨
-Παίξτε παιχνίδια με ζάρια και μέτρημα, όπως φιδάκι. 
-Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια με ερωτήσεις, όποιος ποιος-που-πότε-γιατί.
-Παίξτε παιχνίδια μυστηρίου, όπως Cluedo, νύχτας το Παλέρμο.
-Εξασκηθείτε με Πειράματα Φυσικής με απλά υλικά που θα βρείτε σπίτι σας. Πολλά σχετικά βίντεο θα βρείτε στο διαδίκτυο.
-Εξασκηθείτε μέσα από δραστηριότητες που περιλαμβάνουν ποσοτικοποιήσεις και κατηγοριοποιήσεις (πχ, όνομα, ζώο, πράγμα)
-Κάντε ερωτήσεις υπόθεσης ¨Τι θα γινόταν αν….?¨
-Βοηθήστε να οδηγηθεί το παιδί στην αιτιολόγηση ενός γεγονότος ¨Βλέπω/ Παρατηρώ, ότι…. Και σκέφτομαι ότι…. . Λες γι αυτό να έγινε…?¨
-Μιλήστε με το παιδί για τα συμπεράσματα που βγάζετε από κάθε έρευνα – πείραμα που κάνει. ¨Όταν βράσαμε το αυγό 3 λεπτά ο κρόκος ακόμα ήταν ρευστός. Όταν το βράσαμε 10 λεπτά έγινε σκληρός. Συμπεραίνω πως όσο περισσότερο βράζεις ένα αυγό, τόσο πιο σκληρό γίνεται.¨
-Εξηγήστε την διαδικασία βήμα προς βήμα
 
 
 
Χρησιμοποιούμε το παιχνίδι για να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτύξει τη Λογικομαθηματική του σκέψη, χωρίς να ξεχνάμε πως ένα μυαλό αγχωμένο, κουρασμένο και πιεσμένο δεν είναι διαθέσιμο να αναπτυχθεί γνωστικά την δεδομένη χρονική στιγμή. Γι αυτό, προσπαθούμε να είμαστε όσο γίνεται λιγότερο διδακτικοί και περισσότερο ενθουσιώδεις, χρησιμοποιώντας τη φαντασία και τη χαρά μας.

Κουκουράκη Χαρά                                 

B.S Psychology and Techniques- Παιγνιοθεραπεία, Ειδικός Προσχολικής και Ειδικής Αγωγής

 
Τηλέφωνο κινητό: 6943869689
Τηλέφωνο σταθερό: 2841083395
Email: koukourakichara@gmail.com
Facebook Page: Κουκουράκη Χαρά- Παιγνιοθεραπεία , Εκπαίδευση & Συμβουλευτική Γονέων ή πατήστε στο σύνδεσμο παρακάτω… ΚΟΥΚΟΥΡΑΚΗ ΧΑΡΑ