RadioPitsiriki.gr

Μουσικοκινητικά Σαββατοκύριακα με τη Μαριλένα

Καλογεράκη Μαριλένα

 

Καθηγήτρια πιάνου, Ανώτερων Θεωρητικών και Μουσικοπαιδαγωγός 

 

 

 

 

 

 «Μέσα από τη μουσική τα παιδιά γνωρίζουν τον κόσμο, ενώ παράλληλα κάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα… Παίζουν»

Ένα‌ ‌πολύ‌ ‌σημαντικό‌ ‌κεφάλαιο‌ ‌της‌ ‌μουσικής‌ ‌είναι‌ ‌η‌ ‌οργανογνωσία.‌ ‌Το‌ ‌μάθημα‌ ‌εκείνο‌ ‌δηλαδή‌ ‌που‌ ‌βοηθάει‌ ‌τα‌ ‌παιδιά‌ ‌να‌ ‌μάθουν‌ ‌να‌ ‌αναγνωρίζουν‌ ‌τα‌ ‌μουσικά‌ ‌όργανα,‌ ‌ακόμα‌ ‌και‌ ‌σε‌ ‌μικρή‌ ‌ηλικία.‌ ‌Η‌ ‌εξάσκηση‌ ‌του‌ ‌αυτιού‌ ‌στη‌ ‌διάκριση‌ ‌διαφόρων‌ ‌ήχων‌ ‌είναι‌ ‌σημαντική‌ ‌τόσο‌ ‌στη‌ ‌μουσική‌ ‌όσο‌ ‌και‌ ‌στη‌ ‌ζωή‌ ‌γενικότερα,‌ ‌καθώς‌ ‌μέσα‌ ‌από‌ ‌αυτή‌ ‌τη‌ ‌δραστηριότητα‌ ‌εξελίσσεται‌ ‌η‌ ‌συγκέντρωση‌ ‌και‌ ‌η‌ ‌παρατηρητικότητα‌ ‌του‌ ‌παιδιού.‌ ‌Υπάρχουν‌ ‌τρόποι‌ ‌με‌ ‌τους‌ ‌οποίους‌ ‌μπορείτε‌ ‌να‌ ‌εισάγετε‌ ‌τα‌ ‌παιδιά‌ ‌σας‌ ‌στην‌ ‌παιδική‌ ‌οργανογνωσία‌ ‌από‌ ‌το‌ ‌σπίτι.‌ ‌

 ‌
Ένας‌ ‌εύκολος‌ ‌τρόπος‌ ‌παρουσίασης‌ ‌των‌ ‌μουσικών‌ ‌οργάνων‌ ‌είναι‌ ‌η‌ ‌αντιστοίχιση‌ ‌του‌ ‌ήχου‌ ‌τους‌ ‌με‌ ‌την‌ ‌εικόνα‌ ‌τους.‌ ‌Υπάρχουν‌ ‌πολλές‌ ‌εικόνες‌ ‌μουσικών‌ ‌οργάνων‌ ‌διαθέσιμες‌ ‌σε‌ ‌βιβλία‌ ‌ή‌ ‌στο‌ ‌διαδίκτυο‌ ‌τις‌ ‌οποίες‌ ‌μπορείτε‌ ‌να‌ ‌χρησιμοποιήσετε,‌ ‌καθώς‌ ‌επίσης‌ ‌και‌ ‌οι‌ ‌ήχοι‌ ‌τους.‌ ‌ ‌
 

 ‌
 
Για‌ ‌παιδιά‌ ‌από‌ ‌12‌ ‌μηνών‌ ‌μπορείτε‌ ‌να‌ ‌δείχνετε‌ ‌τις‌ ‌εικόνες‌ ‌κάνοντας‌ ‌την‌ ‌ερώτηση‌ ‌«πού‌ ‌είναι‌ ‌το‌ ‌μουσικό‌ ‌όργανο;»‌ ‌Και‌ ‌να‌ ‌σας‌ ‌το‌ ‌δείχνουν.‌ ‌Μια‌ ‌πιο‌ ‌δύσκολη‌ ‌παραλλαγή‌ ‌είναι‌ ‌να‌ ‌συνοδεύετε‌ ‌την‌ ‌εικόνα‌ ‌με‌ ‌ήχους‌ ‌τους‌ ‌οποίους‌ ‌ένα‌ ‌μωρό‌ ‌μπορεί‌ ‌να‌ ‌επαναλάβει.‌ ‌Για‌ ‌παράδειγμα‌ ‌το‌ ‌τύμπανο‌ ‌κάνει‌ ‌μπαμ‌ ‌μπαμ‌ ‌μπαμ‌ ‌ή‌ ‌τα‌ ‌κουδουνάκια‌ ‌κάνουν‌ ‌ντιν‌ ‌ντιν‌ ‌ντιν‌ ‌ή‌ ‌τα‌ ‌ξυλάκια‌ ‌κάνουν‌ ‌τικ‌ ‌τικ,‌ ‌εμπλουτίζοντας‌ ‌με‌ ‌αυτό‌ ‌τον‌ ‌τρόπο‌ ‌και‌ ‌το‌ ‌λεξιλόγιο‌ ‌του‌ ‌μωρού‌ ‌σας.‌ ‌Μην‌ ‌ξεχνάτε‌ ‌πως‌ ‌σε‌ ‌αυτή‌ ‌την‌ ‌ηλικία‌ ‌οτιδήποτε‌ ‌υπάρχει‌ ‌στο‌ ‌περιβάλλον‌ ‌του‌ ‌μωρού‌ ‌είναι‌ ‌κάτι‌ ‌νέο‌ ‌για‌ ‌εκείνο‌ ‌και‌ ‌μπορεί‌ ‌να‌ ‌λειτουργήσει‌ ‌ως‌ ‌ερέθισμα.‌ ‌
 ‌
Για‌ ‌παιδιά‌ ‌από‌ ‌2‌ ‌ετών‌ ‌μπορείτε‌ ‌να‌ ‌αντιστοιχίσετε‌ ‌τα‌ ‌μουσικά‌ ‌όργανα‌ ‌με‌ ‌ζωάκια.‌ ‌Για‌ ‌παράδειγμα‌ ‌ένας‌ ‌ελέφαντας‌ ‌περπατάει‌ ‌με‌ ‌αργά‌ ‌και‌ ‌δυνατά‌ ‌βήματα‌ ‌όπως‌ ‌το‌ ‌αντίστοιχο‌ ‌χτύπημα‌ ‌σε‌ ‌ένα‌ ‌τύμπανο.‌ ‌Ένα‌ ‌αλογάκι‌ ‌βηματίζει‌ ‌σαν‌ ‌το‌ ‌ήχο‌ ‌από‌ ‌τα‌ ‌ξυλάκια‌ ‌και‌ ‌ένα‌ ‌ποντικάκι‌ ‌ροκανίζει‌ ‌όπως‌ ‌ο‌ ‌ήχος‌ ‌μιας‌ ‌ξύστρας.‌ ‌Υπάρχουν‌ ‌στο‌ ‌εμπόριο‌ ‌μουσικά‌ ‌όργανα‌ ‌-‌ ‌ζωάκια‌ ‌που‌ ‌μπορείτε‌ ‌να‌ ‌προμηθευτείτε.‌ ‌ ‌

 

 ‌
Για‌ ‌παιδιά‌ ‌από‌ ‌3‌ ‌ετών‌ ‌χρησιμοποιούμε‌ ‌την‌ ‌εικόνα‌ ‌και‌ ‌ζητάμε‌ ‌να‌ ‌κάνουν‌ ‌το‌ ‌αντίστοιχο‌ ‌περπάτημα‌ ‌του‌ ‌ζώου‌ ‌και‌ ‌στη‌ ‌συνέχεια‌ ‌αντί‌ ‌για‌ ‌εικόνα‌ ‌χρησιμοποιούμε‌ ‌το‌ ‌μουσικό‌ ‌όργανο‌ ‌το‌ ‌οποίο‌ ‌παριστάνει‌ ‌το‌ ‌ζώο,‌ ‌όπως‌ ‌στην‌ ‌παραπάνω‌ ‌δραστηριότητα.‌ ‌Εφόσον‌ ‌το‌ ‌παιδί‌ ‌καταφέρει‌ ‌να‌ ‌εξοικειωθεί‌ ‌με‌ ‌αυτό‌ ‌το‌ ‌παιχνίδι,‌ ‌αυξάνουμε‌ ‌το‌ ‌βαθμό‌ ‌δυσκολίας‌ ‌παίζοντας‌ ‌μόνο‌ ‌το‌ ‌όργανο,‌ ‌χωρίς‌ ‌να‌ ‌δείξουμε‌ ‌την‌ ‌εικόνα‌ ‌και‌ ‌με‌ ‌αυτό‌ ‌τον‌ ‌τρόπο‌ ‌το‌ ‌παιδί‌ ‌καλείται‌ ‌να‌ ‌θυμηθεί‌ ‌σε‌ ‌ποιο‌ ‌περπάτημα‌ ‌αντιστοιχεί‌ ‌το‌ ‌κάθε‌ ‌όργανο.‌ ‌Συνήθως‌ ‌ξεκινάμε‌ ‌με‌ ‌3‌ ‌όργανα‌ ‌και‌ ‌αυξάνουμε‌ ‌ανάλογα‌ ‌το‌ ‌ενδιαφέρον‌ ‌και‌ ‌την‌ ‌απόδοση‌ ‌των‌ ‌παιδιών.‌ ‌ ‌
 ‌
Σε‌ ‌παιδιά‌ ‌προνηπιακής‌ ‌και‌ ‌νηπιακής‌ ‌ηλικίας‌ ‌μπορούμε‌ ‌να‌ ‌εισάγουμε‌ ‌και‌ ‌ακουστικές‌ ‌ασκήσεις‌ ‌στις‌ ‌οποίες‌ ‌καλούνται‌ ‌να‌ ‌αναγνωρίσουν‌ ‌τα‌ ‌μουσικά‌ ‌όργανα‌ ‌που‌ ‌ακούνε‌ ‌κάθε‌ ‌φορά‌ ‌χωρίς‌ ‌να‌ ‌τα‌ ‌βλέπουν.‌ ‌Σε‌ ‌μια‌ ‌πιο‌ ‌δύσκολη‌ ‌παραλλαγή‌ ‌της‌ ‌ίδιας‌ ‌άσκησης,‌ ‌αντί‌ ‌για‌ ‌ένα‌ ‌όργανο‌ ‌μπορείτε‌ ‌να‌ ‌παίξετε‌ ‌μια‌ ‌αλληλουχία‌ ‌ήχος‌ ‌από‌ ‌2-3‌ ‌όργανα.‌ ‌Με‌ ‌αυτό‌ ‌τον‌ ‌τρόπο,‌ ‌εκτός‌ ‌από‌ ‌την‌ ‌οργανογνωσία‌ ‌ενισχύεται‌ ‌και‌ ‌η‌ ‌μνήμη.‌ ‌
 ‌

 ‌Μερικές‌ ‌συμβουλές‌ ‌ακόμα….‌ ‌

 Οι‌ ‌ηλικίες‌ ‌είναι‌ ‌ενδεικτικές.‌ ‌Ένα‌ ‌παιδί‌ ‌μπορεί‌ ‌να‌ ‌πραγματοποιήσει‌ ‌δραστηριότητες‌ ‌οι‌ ‌οποίες‌ ‌βρίσκονται‌ ‌σε‌ ‌2‌ ‌ηλικιακές‌ ‌ομάδες.‌ ‌ ‌
 
  • Προσπαθήστε‌ ‌ο‌ ‌τρόπος‌  ‌με‌ ‌τον‌ ‌οποίο‌ ‌μαθαίνεται‌ ‌στα‌ ‌παιδιά‌ ‌τα‌ ‌μουσικά‌ ‌όργανα‌ ‌να‌ ‌είναι‌ ‌σφαιρικός.‌ ‌Να‌ ‌ακούσετε‌ ‌μουσική,‌ ‌να‌ ‌τα‌ ‌δείτε‌ ‌σε‌ ‌εικόνες,‌ ‌να‌ ‌κάνετε‌ ‌δραματοποίηση‌ ‌μέσα‌ ‌από‌ ‌τα‌ ‌περπατήματα‌ ‌των‌ ‌ζώων,‌ ‌ακόμα‌ ‌και‌ ‌να‌ ‌τα‌ ‌ζωγραφίζετε.‌ ‌Με‌ ‌όσο‌ ‌περισσότερους‌ ‌τρόπους‌ ‌παρουσιάσουμε‌ ‌ένα‌ ‌μήνυμα‌ ‌στα‌ ‌παιδιά,‌ ‌τόσο‌ ‌καλύτερα‌ ‌θα‌ ‌το‌ ‌καταλάβουν.‌ ‌ ‌
 ‌
  • Κάθε‌ ‌φορά‌ ‌να‌ ‌λέτε‌ ‌το‌ ‌όνομα‌ ‌κάθε‌ ‌οργάνου‌ ‌στα‌ ‌παιδιά.‌ ‌Πχ.‌ ‌ο‌ ‌ήχος‌ ‌του‌ ‌ελέφαντα‌ ‌γίνεται‌ ‌από‌ ‌το‌ ‌τύμπανο.‌ ‌
 ‌

Καλό‌ ‌Σαββατοκύριακο‌ ‌και‌ καλή‌ ‌διασκέδαση!‌ 

 

Μαριλένα Καλογεράκη
Καθηγήτρια πιάνου, ανώτερων θεωρητικών, μουσικοπαιδαγωγός


Facebook: mousikokinitiki agogi
YouTube: Μουσικοκινητική με τη Μαριλένα
Instagram: Marilena Kalogeraki
E-mail: mariaelenhk@gmail.com
Τηλ. 6957 738733